fredag 1 juni 2007

Min fristad i Madrid

Älskar verkligen fredagar. Nu ska jag dra iväg till gymmet, eller dra och dra, det ligger typ 200 meter bort. Har hittat ett tjejgym som är helt perfekt, i allt från inredning till instruktörerna.

Det jag gillar mest är att de är så personliga. Eftersom jag oftast kommer på förmiddagen brukar jag vara själv där eller så är det bara ett par andra tjejer där samtidigt, och instruktörerna fungerar som personliga tränare. Det enda som egentligen skiljer dem från att vara riktigt personliga är att de inte sätter ens schema. Man bestämmer själv hur ofta man vill träna och det passar mig perfekt eftersom jag aldrig haft problem med disciplinen (när det gäller träning alltså, all annan disciplin är det värre med...). Det är snarare så att jag blir otålig om jag inte hinner komma iväg.

De gör regelbundna check-ups då de mäter hela kroppen och kollar fettprocenten, så att man är påväg åt rätt håll och sen anpassar de varje övning efter ens personliga styrka. Eftersom jag aldrig styrketränat ordentligt innan jag flyttade hit har jag lärt mig jättemycket. Trodde faktiskt att man skulle bli biffigare av att lyfta vikter men jag har bara blivit fastare, och liksom mindre i kroppen. På fredagar brukar de ta i lite extra och man är verkligen helt slut efteråt. Det gillar jag.

Gymmet går helt i lila och vitt. Allt från mosaiken i dusharna till sitsarna på maskinerna. Det luktar aldrig svett utan svagt blommigt, och det är aldrig blött på maskinerna, för folk har med sig handdukar och torkar upp om de svettar ner. Kort sagt är det som en fristad från alla jobbiga kommentarer och blickar, och det är precis vad jag behöver en timme om dagen.

Gimnasio Vambora ligger på c/Augusto Figueroa 9, är öppet för vanlig träning mellan 10 och 22 på vardagar och för pass och kurser på helgerna. Bild: Rosa hantlar från Asia Sports skulle passa bra.

Inga kommentarer: