måndag 18 juni 2007

Mitt i kalabaliken

I segerjublet efter matchen igår hamnade D mitt i kravallerna mellan polis och huliganer:

"Vi möttes upp efter matchen o gick då ned till cibeles. Vi stod ungefär vi övergånggstället där vi brukar gå över när vi går upp till retiron, dvs ca 100 meter från fontänen. Efter ca 2h väntande kom spelarbussen. Beckham stod längst fram och viftade med en real flagga. Sedan spelades ”we are the champions” ca 15 ggr på raken medans spelarna dansade runt fontänen. När Raúl hängde madrid flaggan och runt halsen på statyn flammade hela palacio de correos upp o ett häftigt vitt o lila fyerverkeri.

När klockan var ca 01:30 hoppade de upp på bussen igen och åkte tillbaka upp till castellana. Det var då det tråkiga började.

Reals sk ”ultras” (spanska order för huliganer) hade tydligen planerat att starta ett upplopp precis då spelarna lämnade cibeles. Ett par meter från mig o a började ett gäng vifta med bengaliska eldar o efter ett tag flammade de upp runt hela torget. Vi fattade det inte då, men detta var tydligen startsignalen för upploppet. När vi hade kommit runt hörnan in på Gran vía skingrades plötsligt att folk framför oss. Då ser vi hur 20 maskerade idioter står och slänger flaskor mot framstormande kravallpolis.

Det blev ganska stor panik när folk försökte fly tillbaka ned mot cibeles. Själv sprang jag så klart in i en sån där satans knäkrossar-pelare de har mot biltrafiken. Hur som helst så var det koas på hela castellana och in ungefär till ”la vaca”-resturangen in på vår gata. Sedan tog jag det säkra före det osäkra o småjoggade ända hem till porten.

Men, nu har man iaf fått se alla stjärnor i real samt 250.000 tokiga fans sjungande ”we are the champions”.

Han lever farligt när jag inte är hemma :) Hursomhelst är jag jätteglad att Real vann, dessutom är det extra kul för Beckham att få avsluta på topp. Sopiga suportrar är det töntigaste jag vet, oavsett vilket lag de stödjer.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: