lördag 2 juni 2007

Rent på gatan

Gillar verkligen att de gör rent gatorna varje morgon här. De kör runt med en stor tankbil och sprutar bort allt skräp. Vågar inte tänka på hur illa det skulle lukta annars. Det finns rätt mycket nattliv i Chueca så det blir en och annan spya och nödtoalett under nattens lopp, men tack vare tankbilarna är det alltid rent när man kommer ut på morgonen.

När L och jag reste i Indokina brukade jag oftast gå en morgonprommenad, för platser ser ofta väldigt annorlunda ut på morgonen och jag gillar att gå innan frukost. Jag har aldrig någon plan utan går på måfå, det är ju då man hittar det bästa ställena. En morgon i Chiang mai kom jag av en händelse in i morgonmarkanden. Det myllrade överallt och utsikten var helt fantastik eftersom jag var minst ett huvud längre än alla thailändare. Så kom tankbilen. Nu skulle gatan skuras och på en blink hade alla plockat fram en kvast ur bakfickan. Någon räckte mig en och för några minuter blev hela marknadsplatsen till ett stort bubbligt skurgolv, där förvånade jag hade hamnat i mitten.

Tillbaka till madrid då. D har så mycket att göra att han måste jobba hela helgen, så jag får roa mig själv. Nu sitter jag och spånar lite artikelidéer och dricker kaffe. Sen blir det antingen Retiron, Templo de Debod eller poolområdet som öppnade igår. Solen står i alla fall i fokus.

Bild: Fångade tankbilen in-action i mose.

Inga kommentarer: