onsdag 27 juni 2007

Laddat för stolthet

I kväll börjar Europride, eller Orgullo som det heter på spanska, i Madrid. El País räknar med 2,5 miljoner besökare (varav 200 000 utländska) och vår gata i Chueca verkar ligga precis i hjärtat av festivalområdet.

Enligt D har hela gatan stängts av för trafik och i stället fyllts av barer och en scen. Den stora paraden är på lördag och kommer att börja uppe vid Puerta de Alcalá och gå genom hela centrum till Plaza de Espana. Festivalen håller på till och med den 1 juli, så lite hinner jag förhoppningsvis se efter att jag landat vid söndag lunch.

Det är första gången som Europride anordnas i södra Europa och spanjorerna är superstolta över att kunna visa upp ett land där den allmäna acceptansen för homosexualitet har tagit många steg framåt sedan diktaturen föll.

Om du är i Madrid nu och fram till på söndag tycker jag absolut att du ska bege dig till Chueca. Hela evenemanget, med typ 200 framträdanden, är dessutom gratis.

Andra bloggar om: , ,


Bild: Den randiga flaggan vajar vid Cibeles. Foto: Paco Toledo, lånad av el Mundo.

2 kommentarer:

Thérèse sa...

Kul blogg du har , hittade hit idag. Jag har bott 1 år i Madrid och nyligen flyttat tillbaka till Sverige. Saknar verkligen den spanska huvudstaden och livsstilen där

Linn sa...

Kul att du hittat hit!

Tror faktiskt att jag var inne o kikade på din blogg innan jag flyttade till Madrid, för att få en bättre bild av stan. Håller med dig om livsstilen, det är lätt att njuta av livet här.