onsdag 6 juni 2007

Min fjällhöga nord

Idag tänker jag lite extra på Sverige. Kommer inte att fira nationaldagen men tycker att det är på sin plats att man gjort om den till röd dag. Fast personligen skulle jag hellre fira min kärlek till Sverige på midsommar, för det är ju då Sverige är som mest svenskt.

Spanien firar sin nationaldag den 12 oktober, dagen då Columbus steg i land på Guanahani i Västindien och upptäckte Amerika, 1492. Nationell fest är det också den sjätte december, då konstitutionen från 1978 firas. Eftersom landet har en ganska lång krigshistoria finns det fler viktiga datum som blivit röda dagar. Till exempel andra maj, då man började upproret mot Frankrike 1808. Med tanke på Sverige spännande historia är det inte mer än rätt att vi tar åtminstonde en dag att fira att vi faktiskt finns, tycker jag.

Vad är det då vi firar? Hos Nordiska Museet hittar jag svaret: Gustav Vasa valdes till kung den 6 juni 1523 samt att 1809 års regeringsform skrevs under samma datum.

Njut av den lilla röda allihopa!

Bild på mitt Sverige när det är som vackrast. Oxelösund på midsommar.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: