onsdag 30 maj 2007

Spurt

Bara två sena kvällar kvar nu på universitetet. Är supermycket att göra just nu och då brukar jag slå bakut. Därför ska jag sätta mig på balkongen och läsa en svensk deckare nu. Behöver verkligen rast och ro från allt vad grammatik heter.

Har precis skrivit en text som ska rymma så många modismer (ordstäv av typen "arg som ett bi"), som möjligt på spanska. Det finns några som är liknande i svenskan och de är lätta att lista ut, men så finns det uttryck som lämnar en helt blank. Ta till exempel "estar de dos velas" , vara vid två ljus, som betyder att man är pank. Var är kopplingen?

Uttrycken är också fasta, vilket gör att man måste använda exakt rätt verb och pronomen för att folk ska fatta det. Annars låter man tydligen väldigt dum, och det kan jag tänka mig.

Arg som en humla. Rasande som ett bi. Nej, det funkar liksom inte.

Inga kommentarer: