torsdag 24 maj 2007

Just det, the Sounds

Det blev ju the Sounds i lördags. Vi hade inte köpt några biljetter men chansade och gick dit en stund innan. Som tur var fanns det platser kvar, och de kostade bara 20 € (18 var förköp).

Förband var We are Balboa, vi kom aldrig fram till om de var spanska, svenska eller amerikanska. Tjejen pratade flytande spanska men hon talade så tydligt att det fick mig att tveka. (en skolad spanska känner igen en annan?) Musiken lyftes rejält av att hon hade riktigt grym röst. Ett par låtar var riktigt bra men det blev lite monotomt efter ett tag. Bäst var sista numret, då de körde en popsnöreversion på Vanilla Ice "Ice Ice Baby".

Tror inte jag sett the Sounds live förut, men det känns som att jag har det. Nåja, de gav verkligen järnet. För mig är Maja är hälften sångerska, en fjärdedels clown och en fjärdedels skådis, på scen. I början verkade hon helgalen, blev nästan illa till mods och började fundera över om hon var hög. Men efter ungefär tre låtar släppte det, och blev bara bättre.

Det kändes som att vi två var minst fans i hela lokalen. Alla runtomkring kunde alla texter, och då menar jag alla. Det gjorde mig glad.

Varje gång jag går på en spelning tänker jag att "det här borde jag verkligen göra oftare", speciellt med band som verkligen ger något av sig själva när de spelar.

Hörde Kent i veckan också. På svenska. Skulle skriva ut en grej på internetcafet på gatan och så spelar de Hagnesta Hill-skivan. Blev så himla förvånad, sen kom jag på att tjejen som jobbar där är sverigefrälst, och har berättat för mig att hon gillar Kent. Men det är ändå kul att hon spelar det högt på cafét. Får en att känna sig lite normal.

Det är alltid kul att höra svensk musik, framförallt på svenska, när man är i något annat land. Glömmer till exempel aldrig när jag hörde Lisa Ekdahls "Öppna upp ditt fönster" i en butik i Granada. Väldigt oväntat.

Nu ska jag snart sova, D drar redan djupa andetag, men först blir det några sidor Stieg Nilsson.

Bild: The Sounds var bra live, men Maja är lite läskig. Konserten, och många andra svenska spelningar, hölls på Sala Heineken, Plaza de España.

Inga kommentarer: