tisdag 6 mars 2007

Om lukt


















När jag klev ut på balkongen här om dagen var hela luften fylld av en lukt som man känner igen, svensk grillsommar. Alltså en svag doft av grillat mixat med några havsstänk och sol. Tänk att en liten lukt kan ta en tillbaka i tiden så enkelt, och så konstigt att man kan känna havslukt mitt inne i den iberiska halvön.

En annan doft som tar mig tillbaka lika snabbt är avlopp blandat med chilios och jordnötter. Då är det thailand vi paratar om, och jag har känt den här nere i Madrid fera gånger.

Om jag skulle sammanfatta Madrid med en lukt så skulle den komponeras av en not avgaser, en cigarettrök, en kaffe och en toppnot av tantparfym.

Lukt på människor kan vara ett känsligt kapitel, så jag ska inte gå in så djupt på det. Men visst är det intressant hur dofter kan explodera när de kombineras med en speciell person. Alla människor passar ju inte i samma parfym, men om rätt parfym sätts på rätt kropp kan det bli magiskt.

En doft ger en slags illusion om hur en person är, speciellt någon man inte känner. När jag ska köpa parfym i present till D så försöker jag hitta en som ger mig en rätt bild av hur jag uppfattar honom. Men egentligen borde jag ju känna hur den luktar på just honom. Som tur är har det inte blivit någon mismatch, men även om parfymen passar honom bra så föredrar jag enkla lukter. Som när han blivit varm av prommenaden hem från tåget, eller kombinationen av dagsgammal deo och ett par klunkar öl när han kramar om mig.

Visst är det konstigt, men när jag tänker efter så är det väldigt sällan det är parfymen som någon har på sig som gör att man reagerar på att personen i fråga luktar fräsht. Det är en kombination av allt, och värst blir det helt klart när någon försöker dölja sin egen lukt med alldeles för mycket parfym. Nej då föredrar jag ingen alls.

Jag kastar frisbee i svensk grillsommarlukt.

Inga kommentarer: