tisdag 27 februari 2007

Miljödax

Kommer ni ihåg Agenda21, projektet som tog form vid FNs konferens i Rio 1992. Målet med Agenda21 är att uppnå en hållbar utveckling på jorden, och är ett bregrepp som jag som åttiotalist växt upp med i skolan, på teve och hemma, eftersom Sverige grabbade tag i den nya utvecklingen direkt.

Nu verkar det har tagit fart också här i Spanien. Idag fick jag nämligen ett glädjande brev:
Kära hyresgäst:
Madrids kommunfullmäktige håller på att genomföra projektet "Agenda 21 Local de Madrid", en dialogprocess med stadsborna i vilkas mål och förhoppningar vi hittar uvecklingen av de handlingsplaner som ska användas mot slutmålet, att verka för en hållbar utveckling i madrids distrikt och i hela staden. (fritt översatt)

Brevet beskriver sen lagom luddigt hur de nya miljöförbättringarna ska gå hand i hand med både ekonomiska samt sociala aspekter. Slutligen uppmanas man att gå in på en specialutformad hemsida och bidra med sin åsikter. Oj vilken tid detta kommer ta, var min första tanke.

För visst är det fint att diskutera miljömålen med folket, men jag är inte säker på att Spanien är där riktigt än. Vissa grejer behöver man bara införa, så enkelt är det. Sopsortering till exempel, att ett modernt land som Spanien inte har källsortering är skrämmande. Det enda som går att slänga åt sidan är glasflaskor och kartong. Allt annat går ner i samma påse och det blir kopiösa mängder sopor vill jag lova. Varje kväll kommer sopbilen och tömmer kvarterets tunnor, och det dåliga samvetet väcks.

Förra året var det varmaste någonsin i Spaniens historia.Vädret har stått på ända och inget verkar normalt, vilket jag tror skrämmer spanjorerna. Det har skrivits mycket om de ökande miljöproblemen och några nya lagar har kommit. Till exempel måste alla nya byggnationer och renoverade hus tilldelas en elnivå, en siffra på en sjugradig skala som visar hur effektivt energin i huset används.

Kommunerna har också fått möjlighet att begränsa aktiviteter som bidrar till att luftkvaliteten i städerna försämras. Man har infört en minikvalitet på luften och för att hålla sig till den får man till exempel begränsa trafken, eftersom avgaserna ju påverkar kvaliteten direkt. Jag tycker att allt detta är fina idéer, men jag kan inte få bort tanken om att man börjar i fel ände när man använder så pass långsiktiga finjusteringar.

Är i alla fall glad att Agenda21 fortfarande är aktuellt. Ska hålla utkik efter gröna kompostpåsar.

Sommarlovsprogrammet Tippen med Morgan Alling och Lars Beischer gick 93-94, direkt efter FN konferensen, tror att det lärde många i min ålder att källsortera. Bild: SVT och Good magazine

Inga kommentarer: