fredag 23 februari 2007

Ge mig paketet nu!

Gaah! Har väntat i en vecka på ett paket som skulle levererats på ett par dar med DHL Express. Tydligen har det varit ute på en lite europatripp på egen hand och besökt platser som jag inte visste fanns. I alla fall om man ska tro DHLs egen lokalisator.

Nu är jag van, så det är inte i hela världen att paketet kommer levereras på måndag, enligt spanska kundservicen. Däremot blir jag rättså irriterad på att det varit i Madrid och vänt. Någon trodde att det blivit "felkategoriserat". Hmm

Jag vill ju så gärna tycka att allt går lika lätt här som hemma. Att folk använder smarta lösningar och inte bara de som är enklast för stunden, men hittills säger mina erfarenheter motsatsen.

Exempel: Vår hyresvärdinna fick fuktskador i salongen på sin nya lägenhet. I Sverige hade det stått med värmefläkt i ett par månader innan man kunder tänka sig att lägga ny parkett, men här lovar man henne inflytt inom TVÅ VECKOR! Hur länge tror ni att det golvet kommer hålla?

Tyvärr är det inte bara hennes lägenhet utan det verkar vara en allmän standard på bostäderna. Till exempel målas lägenheterna om varje till vartannat år, inte för att man tröttnat på färgen utan för att den är målad så såligt att det helt enkelt inte håller. Vi har varit på visningar av nymålade lägenheter där det redan flagnar och buktar ut.

Ofta kommer det flygblad som annonserar om målarfirmor, renoverare och elektriker. De marknadsför sig med ord som snabbt och billigt, inte ett ord om nogrannhet och kvalitet. Trist, men det är bara att acceptera lite skönhetsfläckar, har vi kommit fram till.

En förklaring skulle kunna vara att många som jobbar med just dom sysslorna helt saknar utbildning. Tyvärr är det en branch där man snabbt plockas upp som illegal invandrare. Likadant är det med flyttfirmor och städare. Ingen vinner på det i längden, men man kan ju knappast skylla på dem som bara vill ha ett jobb.

Nu kan man väl inte koppla det här till mitt pakettrubbel direkt. Förresten hade jag samma problem i sverige senast i höstas. Väntade på två beställningar från Apple, varav den ena levererades till någon annan, någon dum människa skrev på paketet med ett namn som inte ens liknade mitt, och inte var det rätt adress heller. Den ännu dummare leveranspersonen märkte inte felet, trots att de har särskilda restriktioner med just Apples grejer eftersom de är så stöldbegärliga. De får inte lämnas ut till någon anan än beställaren personligen, har jag fått berättat för mig.

På något sätt hamnade i alla fall paketet på vår farstutrapp, men inte var det DHL som levererade utan någon anonym välgörare.

Andra gången tog leveransen 2(!) månader i stället för 2-3 veckor. När den kom hem till Oxelösund hade jag redan hunnit flytta till Madrid. Bra jobbat DHL.

Nu är det nog med kinkerierna. Istället blir det gymbesök och senare idag ska jag se Marie Antoinette med Hilary. (Marie Antoineta på spanska, de gillar att ändra namnen så att det ska bli lättare för dem att uttala. Till exempel heter prins William principe Guillermo här, som att det skulle vara lättare)

Ha en fin helg!

Något är fel med bildfunktionen, annars skulle inlägget prydas av ett ståtligt hus på Gran Vía som jag fotate i förrgår. Bara satt ni vet.

Inga kommentarer: