tisdag 24 april 2007

Om böcker

Spanien har storhetsvansinne denna veckan. Det är nämligen bokens dag, och som det firas. Igår var det i stort sätt omöjligt att komma in i Casa del libro, som är min favoritbokaffär här. Alla ska handla böcker på bokens dag, och det är hela 10 % rabatt (!). Vilket skämt till rabatt, och dessutom är böcker redan dyrt här. En pocket kostar 80-90 spänn. Löjligt.

Alla affärer har satt upp bokstånd på gatorna där de säjer ut sina "fynd" och längs Castellanan äger just nu en slags bokmässa rum. En massa bokaffärer från Spaniens alla hör har hyrt in sig i marknadsbås längs gågatan, där de säljer sina böcker.

En rolig sak som händer varje år är högläsningen på Instituto de Cervantes (Metro: Banco de España). För att hedra Cervantes läser man hans mest kända bok Don Quijote högt, i ett streck. Det tar ett par dygn och vem som helst kan gå dit och delta. Efter man har läst sin bit får man en bok eller en blomma, och blir inskriven i någon slags loggbok. Om jag är här nästa år ska jag nog gå dit.

Apropå bokpriserna så pratade jag med en engelsk tjej igår. Tänkte att de nog var inne på samma spår som oss svenskar, men så fel jag hade. Hon berättade att en pocket kostar 8 till 10 pund, så vi ska nog känna oss lyckliga med våra 3 för 100 pockets i Sverige.

Bild: Miguel de Cervantes

Inga kommentarer: