tisdag 24 april 2007

Fina foreller

Handlade på fiskbutiken på vårat lilla torg för första gången idag. Har inte velat gå in där tidigare för de skriker ofta på mig när jag går förbi. Men idag hade jag fulat ner mig och tänkte ge det en chans, och de var jättetrevliga.

Fiskmannen skämtade till och med med mig när jag bad honom ta av huvudet, (cortar la cabeza) och sa något om att han skulle ta av mitt huvud i stället (det var kul då, okej). Nu undrar jag om det ens heter huvud på fiskar?

Jag har i alla fall lärt mig att forell heter trout på engelska och trucha på spanska, var tvungen att kolla upp det innan jag gick dit. Vill ju inte verka mer guiri än jag redan är. Billigt var det dessutom, drygt 20 spänn för två fina fiskar.

Ikväll blir det alltså stekt trucha med mandel och skirat smör.

Bild: Forell

Inga kommentarer: