tisdag 25 september 2007

Hotelltips till Mia

Jag har fått ett mail från Mia som ska åka till Madrid i höst:

Jag och min kompis Linda ska åka till Madrid 19-23 okt och jag undrar om du har tips på bra boende?

Vi är inte intresserade att något dyrt och flashigt
Vill gärna bo i en mysig del av Madrid
Gärna lägre pris, men ändå fräscht

Vi är i 30-års åldern och intresserade av arkitektur, konst, design, mysiga caféer, barer, mysiga rest. OCH har aldrig varit i Madrid. Men finns det något mysigt område?


Jovisst finns det det, Mia! Det första jag kom på när jag läste ditt mail är en relativt ny hotellkedja som heter High Tech Hoteles. Deras hotell heter Petit Palace och finns utspridda över hela stan, även om de flesta ligger väldigt centralt. De har en mängd mindre hotell, ibland bara kring tio rum per ställe, och har profilen, modernt prisvärt designhotell. Priserna ligger på 70 till 120 € per natt för ett dubbelrum och alla rum har gratis wifi.

Självklart är jag lite partisk när det gäller att välja rätt stadsdel, jag gillar Chueca bäst och hotellet som ligger här är inte för nära turistkvarteren (Petit Palace Ducal, calle Hortaleza 3). Ännu lite längre bort från turiststråken finns Petit Palace Art Gallery (calle Jorge Juan 17) som ligger i Salamanca. Där har ni nära till Retiroparken och kan spatsera ner till Prado, Reina Sofia och Thyssen utan problem. Alla dessa hotell går att boka över nätet och det brukar vara lätt att hitta rabatter, ibland ända upp till 60 %.

Mysiga caféer kan vara trixigt att hitta i Madrid. Tyvärr har Starbucks gjort det till ett mönster att öppna i varje gathörn och konkurrera ut de lokala caféerna. Men det finns några guldkorn kvar. Min absluta fvorit ligger på Calle Mayor, väldigt nära Puerta del Sol, men jag antar att det skrämmer bort turisterna med sin träfasad och trånga förbutik där man kan köpa allt från småkakor till fantastiska tårtor att ta med. Serverigen finns i rummet innanför, och mäter upp allt det som vi kondisbortskämda svenskar annars kan sakna i Madrid.

Ett annat café med klass är Café del Círculo de Bellas Artes (calle Alcalá 42), som har en imponerande takhöjd och härlig gammaldags atmosfär. Perfekt i samband med ett besök på kulturcentrat Bellas Artes.

Som jag har skrivit tidigare är det aldrig svårt att få tag i en fin kopp kaffe i Madrid, så länge som man håller sig borta från Starbucks.

Sist tänkte jag tipsa om en restaurang som nog kan passa er som konst och arkitekturintresserade. Ottocento (calle de Libertad 16) ligger i en gammal byggnad som husat många kända poeter, konstnärer och författare genom Spaniens historia, bland annat Federico Lorca. Här möts de gamla väggarna med ultramodern design och några riktiga lycktäffar på matsedeln.

Hoppas att ni får en riktigt fin weekend här i Madrid. Säg till om ni behöver fler tips på boende (annan prisklass, typ av hotell) så ska jag botanisera lite :)

1 kommentar:

Anonym sa...

maste kolla:)