onsdag 19 september 2007

Inte för allt smör i Småland

Kom in i en häftig diskussion i mataffären igår. Allt jag gjorde var att fråga efter smör till matlagning, varpå jag fick en uppläxning om att smör inte ingår i den spanska matkulturen (tror jag inte på) och att om jag ville ha större förpackningar än deras små fjuttisar på 125 gram så fick jag minsann vända mig till en grossist.

Gubben i affären tyckte jag var helknäpp som ville ha en större förpackning, men att alla spanjacker köper olivolja i tiolitersdunkar är det ingen som höjer på ögonbrynen åt. Det faktum att deras diet inte är ett dugg nyttigare, och att de äter sig till alla möjliga folksjukdomar med sina vita bröd och patatas fritas, orkade jag inte ens ta upp.

-Vi vänder oss till spanjorer! ropade han efter mig när jag dissat hans envägskommunikation och gått till kassan. Och så kom det, spanjorernas trumfkort, den iberiska stoltheten:
- Vi äter inte smör, vi använder olivolja, det är nyttigare.

- Men det gör jag, jag vill ha smör ! skrek jag tillbaka på min bästa spanska.

Den som vill ha riktigt smör som säljs i pappersförpackningar i Spanien hitar det förresten på DIA, men dit orkade jag inte gå.

4 kommentarer:

Linnea sa...

Ha ha ha ha!!!!! Vilket grymt inlägg! Jag var tvungen att läsa den högt till Jenny, i Umeå, via Skype!!!!!

Linn sa...

Tack :)

Anonym sa...

Bra Linn! Don't take no shit from nobody!

/ Jesper

Anonym sa...

Estos españoles son muy raros. Creen que lo suyo es lo mejor.
Piensan que tienen buenos vinos, buen pescado, carne, fruta, etc,etc.
Sólo les falta creer también que son buenos en los deportes de invierno. hahaha

Un saludo