torsdag 4 oktober 2007

Morgon på banken

Om en liten stund ska jag gå och hänga på dörren till banken. Vet inte hur jag lyckats välja den enda bank som inte har kvällsöppet en enda dag i veckan. Men annars verkar de faktiskt bra.

Sist jag var där var innan jag skaffade NIE nummer, så jag kunde bara öppna ett konto för icke residentiella. Det har gjort att systemet uppfattar mig som en spanjor utan bostad i Spanien, när jag i själv verket är en svensk bosatt i just Spanien. All min post kommer hem till Oxelösund och det är ju inte särskilt praktiskt.

Idag ska jag öppna mitt riktiga konto, få internetbank och kort, så skönt att slippa swedbanks usla tiokronorsavgift för varje uttag.

Ska också skicka ut en varning för ING, en bank som verkar värva mycket nya kunder nu. En tjej som jag känner öppnade ett lönekonto där men när hon skulle röra pengarna krävdes ett till dokument (något för EU-medborgare). Dokumentet tar 6 månader att söka och banken låter henne inte röra sina egna pengar under tiden. Då är det lagom kul att föra sina argument i en telefonlur med en arrogant spanjor i andra änden.

Ha en fin dag!

Inga kommentarer: