söndag 8 november 2009

Libros

Det är bara till att erkänna sig besegrad nu när jag går in i den fjärde förkylningsväckan, nu är det bara vila som gäller. Därför halvligger jag i fårskinnsfotöljerna, dricker litervis med loka, och beställer böcker. Det är något vi brukar passa på att göra när vi är hemma i Sverige. Inte bara för att få tag i böcker på svenska, utan för att det är förhållandevis dyrt i Spanien.

En pocket på fnac eller casa del libro brukar kosta omkring 10-12 euro, och 18-20 om den är på engelska, trots att moms på böcker bara är 4% i Spanien. Därför längtade jag mycket efter bokrean första året, bara för att upptäcka att den sträcker sig så snålt som till 10, 20 procent på några enstaka titlar. Dessutom är utbudet förvånadsvis begränsat, speciellt om man jagar böcker på engleska.

Om det är någon som har pejl på ett bra bibliotek i centrala Madrid får ni gärna tipsa mig. Jag har varit på nationalbiblioteket men där fick man minsann inte låna några böcker, än knappt komma in.

Inga kommentarer: