tisdag 3 november 2009

Helgtips till Anna - en länkfest!

Jag har fått ett mail från Anna som behöver lite inspiration inför en helg i Madrid:

"vill börja med att ge dig beröm för dina fina blogg. :)
jag har ganska nyligen flyttat till Madrid (boadilla snarare) och har inte hunnit utforska stan alltför mycket. Den 11-15 november kommer ett par kompisar o hälsar på mig så jag vill ta med dom på en riktig madridweekend! Förutom dom vanliga sevärdheterna vill jag att vi ska göra lite mer speciella saker. Jag har kollat runt lite efter olika events just då, men undrar om du hade något tips på saker som händer då eller några favoritrestauranger/barer/uteställen/småbutiker/övrigt (gärna som är typiskt för madrid/spanien)? Kompisarna är studenter så ekonomin är ganska begränsad. "


Och jag är inte den som är den, här kommer mina tips till dig Anna, hoppas ni får en toppenhelg! Just nu är jag många mil från mitt bildarkiv, så jag kan tyvärr inte illustrera godbitarna med några foton, som kompensation blir det VM i länkning:

På fredagar kan man haffa någon av nöjesbilagorna som kommer med antingen El País eller El Mundo, eller veckans Guia del ocio, för att få tips på vad som händer just den helgen.

Börja förmiddagen med en fika och kolla in utställningarna på Circulo de Bellas Artes. Finaste fikasalongen i Madrid, inträdet är en euro.

På smågatorna kring Plaza dos de Mayo finns massvis av små personliga butiker med olika teman och stilar, samt några riktiga guldkorn till cafeer. Roliga klädbutiker värda att kolla in är Cold Alaska (just nu har de mycket härliga höstkläder), COCOA (ultrafeminint, Calle de Hortaleza 28), Bimba&Lola (snygga accessoarer), El Ganso (preppyhippt) och Purificación García (sjukt snygg butik vid Colón). Tyvärr har jag inte hittat många vintagebutiker att hänga i julgranen, men säg gärna till om du hittar något guldkorn.

När det gäller restauranger finns det en oändlig källa att ta från. Jag kan tipsa om Trattoria Pucinella (Calle de Regueros 7) för italienskt, Lateral, Estado Puro och Maceiras (Calle de las Huertas 66) för tapas, Alfredo’s för bakismat och El Uruguayo ute vid Lago (hit kan ni åka linbana med spaniens flummigaste berättarröst) för grillat kött. Le Pain Quotidien och Mercado de la Reina har trevliga luncher, den senare med mer spansk touch.

Och undvik för guds skull överetablerade starbucks så långt det bara går. Köp i stället kaffe för en tredjedel av priset med dubbla smakupplevelsen på ett café som faktiskt har karaktär. Ett trevligt sådant är Nurielle (Calle de Hortaleza 38), men ni hittar dem i vartannat gathörn, alltså de hörn där inte starbucks hunnit före.

Om ni är morgonpigga kan det vara kul att strosa i La Latina på söndagens loppmarknad ( eller så går ni direkt hit från en sen utekväll) Håll utkik efter "la famille c'est important" underbara lilla marknadsstånd med bondromantik. Handlar gör ni med kontanter i små valörer.

Är det fint väder är en prommenad följt av söndagshäng i Retiroparken obligatoriskt.

Inga kommentarer: