onsdag 30 september 2009

Hammam


Förra veckan fyllde min D år. Jag firade med att först ta med honom på Medina Mayrit, som är ett hammambadhus bara fem minuter från Sol. Iskalla, ljumma och varma bassänger, ångbastu och massage. Och så sött myntate såklart. Väldigt avslappnande och ganska speciellt för oss, eftersom det var på ett hammam i Granada som jag sa de tre magiska orden för första gången, för ganska exakt sex år sen.

Sen blev det fortsatt arabiskt, vi promenerade till Mosaiq för en stämningsfull middag i ett rum fullt av ljuslyktor. Tror faktiskt inte att det fanns några elektriska lampor i matsalen. Massor av mat, och mer myntate (kan inte få nog, måste lära mig hur man gör).

Kan rekommendera både badet och restaurangen om du vill prova på något arabiskt i stan, fast jag antar att på riktiga hammam badar män och kvinnor åtskilt. Mycket trevligare såhär.

Bild från Salir.com

Inga kommentarer: